Het is niet mijn gewoonte om u lastig te vallen met mislukkingen. Toch maak ik een uitzondering voor onze eerste promotieactie. Deze promotieactie is mislukt, maar uit de evaluatie komen interessante aspecten over ons gedrag naar voren. Deze wil ik u niet onthouden.

Om de naamsbekendheid van ‘Met plezier Presteren’ te vergroten hadden wij bedacht om per regio alle bedrijven met meer dan 100 medewerkers telefonisch te benaderen en aan de HR-manager te vragen of zij interesse hadden in het verbeteren van prestaties of verbetering van het werkklimaat. Als er interesse was stuurde we via de mail informatie toe en kregen ze een voucher voor het bijwonen van een gratis workshop. In deze workshop konden ze kennis maken met de aanpak en werkwijze van ‘met plezier presteren’. De workshop is echter niet doorgegaan vanwege te weinig aanmeldingen. Wat ging er nu mis?

De HR-managers die onverwachts worden gebeld, horen wie er belt en waar het om gaat en maken snel een keuze of ze wel of geen informatie willen ontvangen. Als verbetering van prestaties en werkklimaat ze aanspreekt en ze hebben nog geen relatie met een andere organisatie die ze op dit gebied kan helpen, zeggen de meeste managers dat ze de informatie graag willen ontvangen.
Dan komt wat ons betreft de meest opvallende ervaring. Als de informatie via de mail binnenkomt lezen de meeste managers deze informatie niet. Als belangrijkste reden geven ze aan dat ze door de grote hoeveelheid mail, alleen aandacht besteden aan mailtjes die voor hen direct van belang zijn. Onze informatie is niet van direct belang en dus hadden de meeste managers onze mail helemaal niet gelezen.

De manier waarop we met onze mail omgaan is een goed voorbeeld van hoe ons gedrag tot stand komt. Ons gedrag wordt in belangrijke mate bepaald door wat we in onze omgeving waarnemen en wat we als ‘urgent’ bestempelen. Waarom we iets ‘urgent’ vinden kan vele redenen hebben. Het kan zijn omdat je baas iets vraagt, het kan zijn dat je al langer op iets zat te wachten, het kan zijn dat je even iets leuks wil lezen enzovoort. Het belangrijkste is dat je gedrag in belangrijke mate wordt bepaald door impulsen waarop jezelf, snel en vaak onbewust, het etiket ‘urgent’ plakt.
Het nadeel van dit gedrag is dat we weinig tijd en aandacht hebben voor zaken die, vooral op iets langere termijn, voor ons belangrijk zijn. We zijn zo druk met al die ‘urgente’ zaken, dat we zelfs geen tijd hebben om te bedenken wat voor ons echt belangrijk is, laat staan om daar aan te werken.
Urgentie stuurt ons de verkeerde richting op. Als je het gevoel hebt dat iets meteen moet of als je het gevoel hebt te druk te zijn is de beste tip om zo snel mogelijk tijd te maken en even tot rust te komen. Ik weet dat het moeilijk is, maar het is o, zo belangrijk.
Gebruik deze tijd om op een rijtje te zetten waar je allemaal mee bezig bent en wat je binnen de beschikbare tijd van al die dingen echt wilt doen. Werk alleen aan deze zaken en besteed geen aandacht aan al die andere zaken. Maak niet de fout om te denken dat je die andere zaken misschien volgende week nog wel kunt doen. Houdt jezelf niet voor de gek. Zorg wel dat je mensen informeert over het niet uitvoeren van de zaken die je aan de kant hebt geschoven als je met hen afspraken hebt gemaakt of als je weet dat zij om andere redenen verwachten dat jij die zaken uitvoert.
Op deze wijze maak je tijd voor de voor jou echt belangrijke zaken en laat je je niet leiden door de waan van de dag.

Nog niet geregistreerd? Registreer hier en: Discussieer mee over dit bericht op het forum!
Deel via TwitterDeel via email

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.

 
© 2011 Schenkeveld en Schenkeveld B.V.
De lay-out van deze website wordt door Internet Explorer
niet volledig ondersteund. Gebruik bij voorkeur een andere browser.
Suffusion theme by Sayontan Sinha